AI og faglig læsning

Jeg har gjort mig nogle tanker om hvordan en chatbot kan bidrage til den faglige læsning - og hvordan den ikke kan.

En funktion som jeg ofte hører om, er at få teksten opsummeret eller tilpasset til den enkelte. Det er ikke fordi, at jeg ikke kan se de den måde at arbejde på kan give mening, men der er også store potentielle faldgruber, og jeg bliver mere og mere bevidst om. Der er vigtigt at holde fast i at kilderne som et fælles grundlag for ny viden.

Denne struktur for faglig læsning handler lige så meget om at fokusere på kildelæsning, samtaler og de analoge elementer. Dernæst handler det om at bruge chatbotten på en måde, som giver mulighed for at den skaber merværdi. 

Et bud på faser til faglig læsning

1) Læs teksten grundigt 
(suppler evt. med en podcast, som er AI-genereret med teksten som kilde. Læs mere)
  • Selvstændig læsning
  • Rollelæsning

2) Snak sammen i små grupper
(Eller mundtlig "speeddating" eller lignenende fra f.eks. cooperative leaning)
  • Hvad er det væsentligste i teksten?
  • Fokus på fagbegreber
  • Hvad er svært at forstå?

3) Spørg SkoleGPT
(Her giver det mening at hive chatbotten ind. De forrige faser skulle gerne have givet en vist grundlag for at kunne give nogle sprøgsmål og at kunne forholde sig til svaret)
  • Hvad betyder...?
  • Forklar ... på en mere enkel måde
  • Hvorfor er...?
  • Hvilke argumenter kunne der for for at...?

4) Sæt ny viden i spil
(Hvis den nye viden skal fæstne sig og give mening, skal den sættes i spil)
  • Kritisk tænkning - er det korrekt?
  • Kreativt produkt (Video, collage, podcast, grafik)
  • Portefølje - forholden sig til egen læring


Kommentarer