Når jeg er ude og holde oplæg, viser jeg ofte NotebookLM frem som eksempel på et redskab lærerne kan bruge. Jeg syntes det har mange spændende muligheder. Det der umiddelbart ser super smart ud, har dog ofte også en bagside. Sådan er det jo nok i det hele taget med generativ kunstig intelligens.
Derfor starter jeg lige med at tage et par forbehold. For det første skal du altid være opmærksom på, at et AI-resumé og en transformation fra en modalitet til en anden - som f.eks. fra tekst til podcast - giver et tab af viden og kontekst. Der kan være undladt helt centrale pointer og fremhævet andet, som et menneske med indsigt i materialet, ville have gjort helt anderledes.
Det er et vilkår som skal være en del af bevidstheden. Originale kilder står stadig helt centralt, når man skal tilegne sig ny viden.
Når det er sagt, mener jeg i høj grad stadig at et redskab som NotebookLM kan bruges meningsfuldt og konstruktivt i undervisningen. Hvordan det sættes i spil, kommer i første omgang an på målgruppen elever/studerende over 18 år vil kunne bruge det selvstændigt, mens vi i grundskolen må se det som et lærerredskab på grund af GDPR. Mit udgangspunkt er grundskolen, så derfor vil jeg komme med perspektiver på hvordan læreren kan bruge NotebookLM i sin forberedelse og til at skabe undervisningsmaterialer til eleverne.
Forberedelsen
Research på emner Du skal have tværfaglig temadag om kolonitiden, men mangler både viden og idéer til dine fag.
Her vil "Opdag kilder" funktionen måske kunne hjælpe dig i din research.
På den måde kan du som lærere finde en række online-materialer om dit emne, som du kan overføre som dine direkte kilder i din research. Du kan naturligvis supplere med kilder du selv finder. Det betyder at de kilder du har valgt ud, er udgangspunktet for de svar du får på dine spørgsmål.
Gå så igang med at undersøge emnet ved at stille spørgsmål til kilderne.
Her er det også værd at bemærke at der gives links direkte ind i de originale kilder, så man altid kan gå ind og se hvor NotebookLM har sine informationer fra. Dermed kan man gå frem og tilbage mellem chatten og kilderne.
Mindmap
Har du brug for et overblik kan du bruge Mindmap-funktionen, som skaber et interaktivt mindmap - stadig med links til de originale kilder.
Mindmap-funktionen er blot en blandt flere smarte funktioner, som kan bearbejde kilderne på forskellige måder. Der kommer jævnligt nye til og de eksisterende bliver opdateret. Jeg vil ikke gennemgå dem alle her, men her er et skærmbillede. Længere nede i indlægget kan du læse om nogle muligheder med lyd- og video funktionerne.
Tag noter
NotebookLM kalder sig et noteværktøj, så lad os se på et par muligheder for at bruge det på den måde. Vi kan f.eks. forestille os, at du er til et længere oplæg på en pædagogisk dag. Det kunne være om AI i undervisningen. Tag dine noter direkte i NotebookLM. Lav f.eks. en ny notesopslag for hvert emne/oplægsholder.
Derefter kan du få NotebookLM til at bruge dine noter som kilder, og på den måde samle op og strukturere din overvejelser og input fra dagen. Det har jeg selv haft stor glæde af.
Lav materialer til eleverne
Denne del handler om at man som lærer kan lave undervisningsmaterialer til eleverne - med fokus på podcast-funktionen. Podcastfunktionen har fået meget opmærksomhed, og det er også både meget fascinerende og lidt skræmmende.
Helt kort forklaret, kan man lave forskellige typer AI-podcast med udgangspunkt i dine udvalgte kilder.
De forskellige typer podcasts kan tilpasses med et prompt, som retter AI-værterne ind på målgruppen og hvis der er noget særligt de skal fokusere på. Det er også her der kan vælges sprog. Det samme kan gøres med små simple explainer-videoer.
Og hvornår det giver det så mening? Det kunne der skrives en hel bog om, men jeg har bare lige givet et par linjer til hver idé her.
Forforståelse inden kilden læses. Få eleverne til at lytte en en podcast om et enme, inden selve kilden skal læses. Det vil give en forforståelse for emnet og en fornemmelse af hvad der skal læses. Send dem eventuelt ud på en lille gåtur imens der lyttes. Bevægelse er også godt.
Efterbearbejdelse efter en tekst er læst. Lad eleverne lytte til podcasten efter kilderne er læst og bearbejdet. Det vil kunne give eleverne endnu en mulighed for at lagre viden og eventuelt få nye vinkler og perspektiver på. Her kunne debatpodcasten, hvor værterne påtager sig forskellige holdninger bruges.
DSA - Elever Dansk som andetsprog kan lytte på eget sprog. Både lytning som forforståelse og efterbearbejdning, kan bruges til DSA elever. Her kan der laves podcast på modersmålssproget, som potentielt kan være en stor hjælp til at forstå den danske tekst.
Lytteøvelser i fremmedsprog er en en helt oplagt måde at bruge disse funktioner på. Lav f.eks. lytteøvelser over det samme emne, men i forskellige sværhedsgrader.
Teknologiforståelse - Forståelsen for hvordan generativ AI bearbejder en kilde. Det er oplagt at arbejde med det videnstab der sker i et AI-resumé og til en AI-podcast.
Jeg får lyst til at hive begrebet UDL ind i ligningen her. Universel design for learning handler helt kort om at designe læringen, så alle har adgang til læring og viden. Det glæder både i forhold til undervisningsmaterialer og i måden undervisningen tilrettelægges på. Her kan generativ AI være en spiller - herunder NotebookLM.
Vores Internet er ved at være oversvømmet af AI indhold. Lad os i det mindste forsøge at få noget godt ud af det.
Her kan du lytte og se mine eksemplariske materialer, som jeg lavede i forbindelse med dette blogindlæg.
Bonusviden: Hvis du downloader din podcast og uploader den igen som kilde, kan du få NotebookLM til at lave spørgsmål til indholdet i podcasten. Endda med links ind til en transskribering af podcasten.
Kommentarer
Send en kommentar