Hvad bruger eleverne AI til?

 

Hvis man ikke er i det, kan det være svært at vide hvad der foregår rundt omkring i klasseværelserne. Ikke i alle klasseværelser, for det er stadig meget nyt, og mange er nervøse for at bringe generativ AI i spil, når man selv føler sig meget på udebane. Sådan er det nok for de fleste lige for tiden.

Jeg vil ikke påstå, at jeg selv ved præcis hvad der sker, men jeg kommer meget rundt på mange skoler og holder workshops og snakker med mange lærere - og så kommer jeg naturligvis hver uge på min egen skole, hvor jeg også bringer generativ AI i spil på forskellige måder.

Så jeg vil påstå, at jeg har en god fornemmelse af hvad der sker på grundskoleområdet. Og alle de bedste idéer, samler jeg sammen og videreformidler på min vej rundt i landet.

Når nogle mennesker er meget skeptiske og først og fremmest taler for at holde AI ude af skolen, oplever jeg ofte, at det bunder i manglende viden om hvad der egentlig findes af konstruktive muligheder. Så det hele ikke bare handler om at snyde og springe over hvor gærdet er lavest. Måske kan denne grafiske oversigt hjælpe lidt med at forstå hvad generativ AI blandt meget andet bliver brugt til.

Hvilke redskaber de bruger, kan du læse om i et andet blogindlæg her

Udover de simple stikord her på grafikken, findes der flere og flere spændende forløb, hvor eleverne arbejder med med AI som skrivemakker, tekst til billede teknologi i personkarakteristikker og meget andet. Se gode eksempler på dette på f.eks. tankespirerne.dk 



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Forældreinfo når skolen inddrager AI

Følg med på AI-fronten

AI-redskaber - mine anbefalinger