AI-redskaber - mine anbefalinger

 Det er ved at være noget af jungle. Konstant pipper der nye programmer med smarte AI-funktioner op.

Lister med de 50 eller 100 bedste apps til AI i undervisningen og lovninger om at revolutionere undervisningen er næsten dagligdag.

På flere måder minder det mig om dengang vi fik iPads i undervisningen. Der var apps til det hele. Lister med 20 apps til biologi og så videre. Vi er endt med ganske få gode apps. Der deles flittigt nye programmer på sociale medier, blogs og i personalerummene. Jeg siger ikke at det er forkert - jeg tror det er en helt naturlig del af processen, men mon ikke det også denne gang ender med at de fleste finder nogle få gode programmer som kan flere ting, og at de lange lister bliver kortere og kortere.

Jeg prøver selv jævnligt nye programmer af. De havner i følgende seks grupper

  • Relevant for undervisere at kende til i.f.t. forberedelsen
  • Relevant for elever i grundskolen (og dermed også for undervisere)
  • Blandede bolsjer: Spændende og relevante for undervisere, men ikke der man starter
  • Spændende og relevant på et tidspunkt, men stadig en idé der skal udvikles
  • Gimmick - mest bare er sjov og ballede (kan godt have sin berettigelse)
  • Ubrugeligt - nogen som gerne vil med på AI-bølgen
Mange programmer kunne komme på de lister jeg deler, men jeg gør også en dyd ud af, at der ikke er så mange, at det bliver uoverskueligt. Derfor har jeg nu lavet denne padlet med tre små bunker af AI-programmer
  • "De store" sprogmodeller til lærerforberedelsen/elever over 18
  • Til eleverne (i grundskolen)
  • Blandede bolsjer

Link til padlet






Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Forældreinfo når skolen inddrager AI

Følg med på AI-fronten