Den meget lidt overaskende nyhed kom ud lidt tidligere på året. 1/3 af de adspurgte (9 - 12 år) elever, ved at de har modtaget undervisning om kunstig intelligens.
Find artiklen på Folkeskolen.dk her
Udfordringen er i første omgang ikke kun at eleverne skal have undervisning i kunstig intelligens - udfordringen er at alle undervisere skal kunne undervise i og med kunstig intelligens.
Det er vist det man kan kalde en udfordring.
Det er bestemt også et af mange aspekter, som kan give anledning til bekymring. Har man før været en del af projekter og implementeringer i skolen, ved man at et mål om at få ALLE med, er en voldsom ambitiøs målsætning.
Det er også en problemstilling jeg ofte møder, når jeg snakker med pæd. it-vejleder, kommunale konsulenter, skoleledere og andre som tager ansvar for at få alle med.
Det kan også godt virke som lidt af en umulighed, at få så stor og varieret gruppe undervisere, til at omfavne en teknologi, forstå den og bruge den der hvor der giver mening i de enkelte fag.
Alene det faktum, at der er en digital teknologi, giver den første modstand. Der er en generel fokus mod mindre skærmtid og stigende nervøsitet for digitale teknologiers indflydelse på de unges liv. Det betyder at en diskurs mod mindre skærmtid, kan modvirke at der arbejdes med en (efter min klare opfattelse) yderst vigtig opgave.
Når jeg alligevel tillader mig at være lidt optimistisk på at få (næsten) alle med, er det fordi jeg ser nogle tendenser.
- Det er nemt at bruge chatbots og (snart) almindeligt alle steder
- Det giver mening i lærernes arbejde
- Det giver mening i undervisningen
- Det er nødvendigt - og det vil tiden vise
Det er nemt at bruge chatbots og (snart) almindeligt alle steder
Chatbots kræver ikke omfattende tekniske kompetencer. Lærere, der kæmper med redigeringsprogrammer eller filoverførsler, møder færre tekniske forhindringer ved brug af chatbots. De tekniske barrierer er således markant lavere end ved mange andre teknologier (selvom forståelse og didaktiske overvejelser stadig er nødvendige - et emne vi behandler andetsteds).
Denne tekniske tilgængelighed, kombineret med chatbots' stigende udbredelse i hverdagslivet, gør springet til at implementere dem i undervisningen betydeligt mindre.
Det giver mening i lærernes arbejde
Min optimisme bunder i, at brug af chatbots rent faktisk giver mening i praksis. På mange områder tilbyder de åbenlyse fordele, hvilket gør det lettere for den enkelte lærer at implementere teknologien og efterfølgende introducere den til eleverne.
Det giver mening i undervisningen
I direkte tråd med ovenstående, giver det også grundlæggende god mening, at bruge chatbots i undervisningen - dog sjældent som tekstskrivere for eleverne, men på talrige andre måder. Der er værdifuldt potentiale når elever bruger chatbot-feedback aktivt, går i dialog med promptede karakterer, udvikler idéer, eller får omskrevet svære begrebsforklaringer. Dette er blot få eksempler på, hvorfor chatbots naturligt vil finde deres plads i fremtidens undervisning.
Det er nødvendigt - og det vil tiden vise
Det er bydende nødvendigt at integrere generativ AI i undervisningen - både som emne og værktøj. Teknologien rummer store potentialer, men også betydelige risici, hvis ikke vi uddanner befolkningen til at forstå og anvende den med omtanke og kritisk sans
Min påstand er, at den nuværende modstand mod AI i undervisningen bunder i både teknologisk angst og diskursen om mindre skærmtid og mere analog læring. Denne modstand vil aftage, når nødvendigheden af at mestre kunstig intelligens bliver tydelig - både for fremtidige job og for generel livsduelighed.
Vi er alle forskellige
Til sidst vil jeg gerne pointere, at vi skal have respekt for at lærere og undervisere arbejder forskelligt og kommer til at tage kunstig intelligens til på forskellige måder og i forskellige hastigheder. Nogle skal gå forrest og andre skal være mere konservative og afvente. Det skal vi både acceptere og anderkende nok er en meget sundt i det store billede. Når det er sagt, mener jeg stadig, at alle i og omkring skolen skal kunne forstå, forholde sig til og bruge kunstig intelligens.
Kommentarer
Send en kommentar