Uddannelsesreform, AI og undervisning

Jeg bliver alvorligt bekymret, når jeg ser, hvordan regeringen famler rundt med vores uddannelsessektor.

Der er mange gode tanker og hensigter, men jeg kan ikke lade være med at tænke, at de ikke ved, hvad de gør - altså hvad det betyder helt ind i klasseværelset.


Der er mange ting, man kan gribe i og bekymre sig om. Jeg vil nøjes med at tage fat i det, jeg arbejder mest med: god undervisning, kunstig intelligens og fremtidens prøveformer.

Det er en lang tankerække, så hold lige fast her.

Jeg er rundt på mange skoler og konferencer for tiden – det helt store spørgsmål er, hvordan vi driver skole og undervisning i en tid med kunstig intelligens. Det kan virke uoverskueligt svært at komme væk fra en dagsorden, som drejer sig om elever, der snyder med smarte teknologier. Men der er en vej – nok også flere. Vi skal helt overordnet flytte fokus fra ren præstation mod mestring og læringsprocessen. Når det ikke er det færdige produkt, som alene vurderes, men elevens overvejelser og valg i arbejdsprocessen, giver det bedre mening, at forskellige smarte teknologier (og alt muligt andet) bruges – hvis de bruges kritisk og med omtanke.

Det kan de fleste lærere godt se sig selv i – det er faktisk ret befriende, at svaret på generativ AI i skolen er god procesorienteret, undersøgende og alsidig undervisning, der har fokus på den gode læring. Men...
Det giver også udfordringer.

1) Det kræver tid at arbejde på denne måde.

2) Prøverne og karaktersystemet er ikke indrettet til den type undervisning.

Jeg har oftest ja-hatten på og siger, meget peger mod, at vi gerne vil skabe mere rum til fordybelse og varieret undervisning. Der er en større fagfornyelse i gang, med netop den mission. Færre mål og mere rum til fordybelse. Desuden ligger der (hvis jeg selv skal sige det) gode forslag til nye prøveformer, som vil kunne fodre undervisning med fokus på god læring. Det lyder jo godt... men...

Og det er her, vi rammer ind i regeringens undervisningsreform. Jeg er helt enig med Joachim Ekstrand Federspiel i citatet her fra TV2. Med et højere karakterkrav vil der komme et øget fokus på karakterer og dermed også på at præstere fremfor at lære. Det er ikke et lille problem, det er et problem, som negativt påvirker trivslen (både for lærere og elever), uligheden, lærer/elev-relationer og undervisningsformerne.

Og så har jeg ikke engang taget fat i de noget tøvende udmeldinger om at ændre prøveformerne (jvf. ekspertgruppen), så vi kan begynde at afprøve eleverne i det, der er god undervisning, fremfor at indrette undervisningen mod uddaterede prøveformer.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Forældreinfo når skolen inddrager AI

Følg med på AI-fronten

Hvad bruger eleverne AI til?