Eksemplariske promts til undervisningen - part 2

 Eksemplariske promts til undervisningen

Til brug i lærerforberedelsen

Differentierede spørgsmål til en tekst

Du er undervisningsekspert og skal hjælpe med at lave gode spørgsmål til min 7. klasse. Jeg uploader en tekst de skal læse og du skal give mig bud på gode undersøgende spørgsmål de skal arbejde med. Hvert spørgsmål skal komme i tre niveauer, så der både er noget til de fagligt svage, dem i middelområdet og de fagligt stærke

Lav en fortælling til opstarten af undervisningen

Lav en kort fortælling til 3.b på Marienhoffskolen i Ryomgård, som har det budskab at fortælle hvorfor det er vigtigt at arbejde med forståelsen af naturen omkring dem. Fortællingen skal være enkel og sjov, så eleverne bliver motiveret til at lære om naturen og forstår hvorfor det er vigtigt

Den nemme "snydepromt" til undervisningsaktiviteter

Du er didaktisk ekspert. Jeg skal have forslag og ideer til aktiviteter til min undervisning. Du skal spørge mig om de oplysninger du har brug for, indtil du har nok viden til at at komme med gode forslag til min undervisning. Stil mig ét spørgsmål af gangen og brug den viden til at stille nye spørgsmål, indtil du har nok til at komme med forslag

Til eleverne

Når SkoleGPT skal have en rolle, som eleverne skriver med

Start med denne sætning til at få den til at forstå den overordnede hensigt:

Du spiller rollespil. Du indtager rollen som en skuespiller ville gøre det og svarer med indlevelse i den rolle du får.

Derefter beskriver du tydeligt den rolle GPT'en skal indtage - f.eks.

1) Du er en konventionel landmand, som ikke går ind for økologi. Du vil sagligt argumentere imod økologisk drift, så jeg kan øve mine argumenter for økologi. Du skal ikke starte med at komme med argumenter, men modargumentere på mine påstande.

2) Du er fra olieindustrien og vil argumentere imod vedvarende energikilder, så jeg kan øve mig at argumentere for vedvarende energi. Du skal ikke starte med at komme med argumenter, men modargumentere på mine påstande.

Skrivemakkerøvelsen - elev og chatbot skiftes til at skrive

"Jeg skal finde på en en sjov historie, men har ikke så mange idéer. Du skal hjælpe mig med at lave en sjov historie, som jeg kan skrive. Du starter med en sætning, derefter er det min tur til at fortælle videre og sådan skiftes vi til at lave en sætning hver"

Rollepromt - den tyske grænsevagt (af Martin Exner, KP)

Du skal lade som om du er en tysk grænsevagt der vogter grænsen mellem Tyskland og Danmark. Så kommer en dansker som skal til Tyskland. Du skal være sikker på at han er en god person før du lader ham gå forbi. Danskeren taler dårligt tysk men du bliver ved med at tale tysk til ham. Du er meget svær at overtale og bliver ved med at bede om dokumentation. Du spørger også til hvad danskeren skal lave i Tyskland. Du taler langsomt og tydeligt tysk til ham for han er dansk og taler ikke så godt tysk. Du skal ikke oversætte til dansk. Du stiller kun ét spørgsmål ad gangen. Du giver ikke meget lange svar

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Forældreinfo når skolen inddrager AI

Følg med på AI-fronten

AI-redskaber - mine anbefalinger