Skriveopgaver i en AI-tid

Skriv mere og bedre med AI

"Skal elever slet ikke skrive selv mere?"

"Mister vi ikke med tiden helt centrale skriftlige færdigheder?" 

Som jeg ser det, er elevens skriftlighed stadig en central del af læringen. Både at blive god til at skrive og at lære ved at skrive. Jeg har længe sagt, at jeg synes, skriftlighed fylder for meget i undervisningen i forhold til mundtlighed og andre udtryksformer. Men det betyder bestemt ikke, at jeg nu sidder og fryder mig over, at eleverne nu "bare" kan promte sig til lange tekster med generativ AI.
Jeg synes faktisk, at det står ret klart, at også det at prompte kræver et vist niveau af skriftlig forståelse. Både når maskinen skal have input og når outputtet skal vurderes, kurateres og bruges i nye sammenhænge.

Jeg har lavet et par modeller, som jeg deler her med lidt noter til, der måske vil give nogle et billede af, hvordan jeg tænker, at det eleverne får ud af en sprogmodel (genAI), er en del af en længere proces, og at indholdet altid skal være noget, eleverne aktivt skal forholde sig til.
På den måde kan vi arbejde med en udvidet skriftlighed (og udvidet aflevering), hvor fokus ikke længere kun er på, hvor godt produktet er, men på hvordan det er blevet til, og i hvilken sammenhæng det indgår.

Det er spændende, hvorvidt der i fremtiden vil være skriftlige færdigheder, vi ikke længere skal dyrke på samme måde som tidligere. Måske vil digitale redskaber hjælpe os til at tænke mere i indhold og mindre i kommatering? Er vi allerede der?





En procesmodel, som viser hvordan man eksemplarisk kan sætte AI i spil i en skriveproces. Hvis det skal lykkedes at få eleverne til at være i del-elementerne, skal vi være dygtige til at give respons på netop del-elementerne. 



 En skriveopgave som sætter genAI i spil på to forskellige måder. Enten ved at give respons på en tekst, eller ved at lave samme opgave og sammenligne egen tekst med AI´s. Generelt mener jeg det er vigtigt, at eleverne stadig skriver meget selv - og det tror jeg vi kan få dem til, hvis det er i en meningsfuld arbejdsproces.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Forældreinfo når skolen inddrager AI

Følg med på AI-fronten

AI-redskaber - mine anbefalinger