Nye prøveformer - snart tak

"Men hvorfor skal vi dog bruge generativ AI i undervisningen, når eleverne ikke må bruge det til prøverne?"

Det er en fast kommentar, når jeg ude på mine mange skolebesøg. Udskolingslærere er forståeligt nok optaget af at eleverne får gode karakterer til prøverne. Det bliver de jo målt på, det bliver ledelsen målt på og det bliver skolen målt på - helt offentligt.

Min holdning er, at der ikke er noget alternativ til at inddrage generativ AI. Det er bestemt ikke optimalt, at prøverne ikke er tilpasset tiden, men selvom det skal gå stærkt med at udvikle nye prøveformer, skal det jo også gøre ordenligt. Vi skal skynde og langsomt. I mellemtiden skal vi lære eleverne at forholde sig både kritisk og konstruktivt til generativ AI - og det kan vi kun gøre ved at tage det i brug. Tager vi det ikke i brug, vil eleverne selv forsøge at finde ud af hvordan det kan hjælpe dem. Det tror jeg vil fører til en dagsorden, der handler rigtig meget om snyd, dårlige læringsprocesser, og en generel manglende forståelse (og derfor manglende kritisk tænkning) for AI. Det vil gå ud over den gode relation mellem lærer og elev.

I foråret lavede jeg denne forståelsesmodel, som skitserer hvordan jeg ser at prøveformerne påvirker undervisningen. Den er naturligvis meget forsimplet, og den sidste boks er også lavet med et stort håb og krydsede fingrer. 

Teksten under modellen er fra mit LinkedIn-opslag for nogle måneder siden.

Det sidste års tid har jeg brugt mange timer på at tænke over og snakke om prøveformer i skolen. Det gjorde jeg især sammen med resten af ekspertgruppen som i foråret udkom med anbefalinger om nye prøveformer til Børne- og Undervisningsministeriet.


Prøveformerne er blevet udfordret af kunstig intelligens og derfor er vi nu nødt til at gøre mange ting på en anden måde.

Men før det burde prøveformerne være udfordret af menneskelig intelligens, for selv uden kunstig intelligens, er der mange gode grunde til at ændre på de nuværende prøver. De fordrer ganske enkelt ikke den gode måde at undervise på. det betyder ikke, at der ikke laves god undervisning, men det er mere på trods af prøverne og den gode variation har lidt trænger kår, når eleverne nærmer sig prøverne.

Derfor fik jeg lyst til at lave sådan en lille model her. Den skal vise flere ting.

1) Selv uden kunstig intelligens (AI), burde prøverne revideres, da de ikke fordrer (nok) god varieret undervisning. Men det fungerede da nogenlunde.

2) Den situation vi står i nu er ikke holdbar. Der er fokus på snyd, som fjerner fokus fra læring. Det skader den vigtige relation mellem lærer og elev.

3) Det 3. scenarie kræver modige politiske beslutninger. Hvis ekspertgruppens anbefalinger følges, håber jeg på dette fremtidsscenarie. Men det kræver at de lukkede prøveformer, kun bliver delprøver, så de ikke kommer til at styre undervisningen. Vi skal turde at lave mere levende og autentiske prøver, som rent faktisk afspejler det vi gerne vil have vores unge til at lære. Så vil der også være håb for de nye fagplaner, der er i støbeskeen.


 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Forældreinfo når skolen inddrager AI

Følg med på AI-fronten

AI-redskaber - mine anbefalinger