Følg med på AI-fronten

Vi er efterhånden mange der prøver at følge lidt med i hvad der foregår på AI-fronten. Man kan hurtigt blive lidt forpustet, hvis man føler, man skal være opdateret hele tiden.
Det er helt umuligt at følge med i det hele, men jeg gør mig alligevel umage, for at følge med i hvad d er sker omkring AI og uddannelse og i store træk også i den teknologiske udvikling. Det hænger jo sammen.

I dette blogindlæg vil jeg dele hvor jeg holder øje for at følge med.

Viden.ai

En af de første blogs (blogge?) jeg opdagede, som har konkret fokus mod AI og undervisning. Derudover følger forfatterne også godt med indenfor de nyeste teknologiske fremskridt og politik. Jeg var så heldig at sidde i ekspertgruppe med en af hovedforfatterne Per Størup, som er en stor kapacitet på området. Men hele holdet af forfattere på bloggen er meget dygtige. Du skal lige oprette en gratis bruger på deres site, men så er der også adgang til en masse gode artikler.

IT-torvet

Blog som bredt handler om digitale teknologier og undervisning. Det er en rigtig god blandning af store tanker og nørdede forslag til programmer. Der er en del forfattere bag bloggen, men drivkraften er Malte von Sehested, som med en alsidig baggrund og nuværende stilling som viceskoleleder, sikrer et højt fagligt niveau og tæt fornemmelse for praksis.

Podcast

Jeg lytter til flere podcast om AI. Her nævner jeg et par udvalgte, jeg følger fast.

Promt er DR’s tech-podcast, som først og fremmest handler om kunstig intelligens, men også kan tage andre tech-emner op. De to værter Marcel Mirzaei-Fard og Henrik Molke, har en afslappet tone, som man enten er til ikke ikke er til. Jeg føler mig altid i godt selskab og bliver hver uge opdateret på alt det nyeste indenfor AI. Derfor var det også fedt, da jeg selv gæstede et afsnit, da ekspertgruppen kom ud med de foreløbige anbefalinger. Afsnittet er fra d. 29/2. Find det her

AI Denmark er en podcast fra en lang række interessenter. Den hører jeg, når emnet lyder spændende. Værten er den gode Anders Høeg Nissen, som min generation vil kunne huske fra Harddisken på P1. Han er altid godt selskab og formidler fantastisk med lune og humor. 

LinkedIn

Udover ovenstående er det især LinkedIn, som jeg får meget inspiration fra. Der er mange gode folk, som deler flittigt ud om forskellige vinkler på AI i undervisningen. Jeg nævner lige dem, jeg første lige kommer i tanke om - der er helt sikkert flere.
  • Jeppe Klitgaard Stricker
  • Brian Holm Sørensen
  • Sine Zambach
  • Tine Wirenfeldt Jensen
  • Birgitte Vedersø
  • Claus Scheuer-Larsen
  • Per Størup Lauridsen
  • Martin Exner
Del meget gerne med mig, hvis der er vigtige kilder jeg har overset - altså ud over den meget gode litteratur der efterhånden findes. Og i samme åndedrag som jeg nævner litteratur om AI, må jeg nævne Ove Christensen, som flittigt anmelder præcis det på LinkedIn.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Forældreinfo når skolen inddrager AI

AI-redskaber - mine anbefalinger