En strategisk AI indsats

 

Det er centralt at der er fokus på at der bliver arbejdet strategisk med AI. 

Det skrev jeg på et tidspunkt et LinkedIn-opslag om i foråret 2023, hvilket også hænger godt sammen med en af anbefalingerne vi som ekspertgruppe afleverede til ministeriet.

"Anbefaling 3: Brug af digital teknologi og kunstig intelligens som et strategisk indsatsområde"

I første omgang må det komme fra skoleledelsen og den kommunale forvaltning, for på nationale niveau går det for langsomt og desuden har de slet ikke den viden der skal til endnu. 

På LinkedIn skrev jeg:

Kære netværk

Vi mangler en national strategi for brug af kunstig intelligens i undervisningen.

Lige nu er (nogle) skoler, gymnasier, professionsskoler, universiteter og alt der imellem igang med at udvikle retningslinjer, vejledninger og informationer om hvordan vi forholder os til kunstig intelligens i undervisningen.

Jeg har været en del rundt og holde oplæg og støder på mange spændende måder at præsentere det på. Lige nu sidder jeg og laver noget for min egen skole og finder inspiration mange steder.

Skal vi ikke hjælpe hinanden og dele links til de steder som har lagt noget ud til offentligheden?

Jeg er så småt startet op på dette kort. Smid meget gerne flere links i kommentarfeltet - jeg ved der er masser af guld derude. Så kan vi jo håbe, at nogle politikkere ser med, så vi kan få en fælles strategi, som er bygget op af viden og erfaringer fra praksis.

Som hjælp til kommunale forvaltninger. valgte jeg at lave følgende indlæg og tjekliste:

Jeg tror, de fleste af os er ved at være enige om, at generativ AI betyder ændringer i undervisningssektoren. Det er jo ikke så mærkeligt. Det gjorde det også, da bøgerne kom, da regnemaskinen kom, og da Internettet kom (og alt muligt andet).

Men det går altså pænt hurtigt lige nu, og generativ AI er noget, vi skal forstå og forholde os til her og nu. Så kan vi stille og roligt begynde at tage det ind i undervisningen.

Men det der med en national strategi lader vente på sig, og det gør elevernes brug af AI ikke. Og det gør lærernes frustrationer og eksperimenter heller ikke.

Så hvad gør vi?

Det kan virke uoverskueligt som skole eller kommune at søsætte den helt store kompetenceudvikling, og i første omgang skal vi nok også "bare" i gang med at skabe en grundlæggende forståelse. Også for at fjerne de mange misforståelser, der florerer om teknologierne. Man kommer langt med et times oplæg.

Måske er det heller ikke så slemt, at det er i kommunerne og på skolerne, vi tager fat på strategierne. Det er trods alt der, vi har den praktiske viden og de spæde erfaringer. Problemet er så, at det bliver et meget uens billede rundt i landet. Nogle steder er de langt med klare retningslinjer, og andre steder er man stadig meget afventende.
Jeg har flere samarbejder med forvaltninger, som er godt i gang med at planlægge oplæg, workshops og vidensdeling- og udvikling i fagteams. Og ud fra de mange samtaler og feedback på oplæg har jeg forsøgt mig med en tjekliste til skoleforvaltninger.



Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Forældreinfo når skolen inddrager AI

Følg med på AI-fronten

AI-redskaber - mine anbefalinger